Svalan får ny nordisk märkning – vad innebär det för atopisk hud?

Updated: Sep 25

Det pratas just nu mycket om innehållsförteckning hos mjukgörande krämer och vi konsumenter blir alltmer noggranna med vad det egentligen är vi smörjer oss med. Atopisk hud innebär känslig hud och med en sprucken hud har allergener och andra irriterande ämnen lättare att ta sig in och orsaka eksem. Astma och Allergiförbundet ligger bakom svalan-märkningen som nu genomgår en modernisering och förändring. Atopikerna har intervjuat Annika Almgren, nationellt ansvarig för rekommenderade produkter, som bl.a har i uppdrag att föra dialog med företag och övertyga dem om att både ta fram – och märka – produkter.










Berätta om svalanmärkningens förvandling och nya märkning


Vi på Astma- och Allergiförbundet har ända sen 1970 satt vår svala på produkter som vi rekommenderar. Det gör vi för att förenkla livet för våra medlemmar, som lever med astma, allergi eller annan överkänslighet i sin vardag. Tanken är att det ska vara lätt att välja rätt. Och det som nu händer är att vi gått samman med astma- och allergiförbunden i Norge och Danmark via det nya märket Asthma Allergy Nordic. Det betyder att den välkända Svalan, som tidigare visades med texten ”Rekommenderas av Astma- och Allergiförbundet”, nu flyttar in i centrum av den nya symbolen. Många producenter har redan gått över, och fler kommer framöver. För dem är det såklart en fördel med ett gemensamt märke – det förenklar både ansökningsförfarandet och utformningen av förpackningen (en symbol tar mindre plats än tre). För oss känns det spännande att arbeta med de andra länderna, och jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att kunna stärka vår kraft att påverka industrierna att producera bättre produkter för våra grupper. Tillsammans får vi också stor tillgång till expertis, och möjlighet att utöka antalet produktkategorier på sikt.


Vad innebär er märkning, vad kan en person med atopiskt eksem förvänta sig av en sådan produkt?


Man kan förvänta sig att produkten är fri från parfym, allergener och irriterande ämnen i sådan mängd att det finns känd risk för allergisjukdom. Vi kan dock aldrig lova att ingen kommer att reagera – människor är olika, och det kan alltid finnas någon som reagerar på ett visst ämne. Här får man försöka vara lite mer av en detektiv och försöka förstå exakt vilken eller vilka substanser som man reagerar emot. På det danska förbundets webb finns en tjänst som heter Kemilex (https://www.thebluelabel.eu/kemilex/) där man kan se vilka ingredienser som finns i varje produkt. Man kan också söka på vilka produkter som innehåller eller inte innehåller en viss ingrediens, vilket är speciellt praktiskt när man vet vad det är som kan ställa till problem. Sidan är på engelska, och finns även som app.


Är målet att så många företag som möjligt ska bära er märkning? Hur jobbar ni för att fler företag ska få märkningen?


Ja, vår målsättning är definitivt att få fler produkter – och produktkategorier – märkta. Det är viktigt eftersom även den som har astma, allergi eller annan överkänslighet ska kunna hitta vettiga produkter. Och eftersom det som är bra för de känsligaste faktiskt är bra för alla. Ett sätt är just att jobba tillsammans med de andra länderna – många produkter är redan märkta i exempelvis Danmark, men säljs även i Sverige och Norge. Med gemensamma kriterier så gäller den märkningen i alla tre länderna, och den används faktiskt över hela världen. En annan åtgärd är att anställa mig – en del av mitt uppdrag är att prata med företag och övertyga dem om det viktiga i att ta fram – och märka – produkter som är fria från parfym, allergener och andra irriterande ämnen.


Om man ändå reagerar på produkter med er märkning – vad gör man då?


Man får gärna höra av sig till oss, så hjälper vi till att lotsa personen rätt. Alla företag som har vår märkning har förpliktigat sig till att exempelvis medverka vid utredningar i vården.