Tips för en bättre nattsömn för barn med atopiskt eksem

I Sverige har ca 20% av alla barn atopiskt eksem. Det är vida känt att eksem kan störa deras sömn. De allra flesta barn som har uppblossande eksem har både svårigheter att somna och att sova.


Text: Sophie Vrang

I flera studier har föräldrar till barn med eksem identifierat deras barns störda nattsömn som det näst värsta symtomet (efter klådan) som det som ger den största negativa inverkan på deras livskvalitet.


Den störda nattsömnen hos barn med eksem tros komma från klådan och den allmänt obekväma känslan i kroppen.


Det är också högst troligt att även stress spelar en viktig roll. Som vi vet är ju stress en vanlig trigger (försämringsfaktor) för både sömnsvårigheter och eksemskov.


Den amerikanska organisationen för eksem National Eczema Association (NEA) har listat några förslag att följa i ett försök att hjälpa sitt barn att få en förbättrad nattsömn:


  • Påbörja ditt barns läggdagsrutin vid samma tid varje kväll alla dagar i veckan. Likaså vad det gäller att släcka lampan och hur dags ditt barn vaknar på morgonen.

  • Minimera exponering av starkt ljus under de två timmarna före sänggående.

  • Håll sovrummet tyst och mörkt, med bara en dimbar nattlampa vid behov.

  • Håll husdjur utanför sovrummet, speciellt från sängen.

  • Videospel, mobiltelefon, dator och TV bör inte användas i sovrummet.

  • Undvik sovstunder om det inte längre är rekommenderat givet barnets ålder.

  • Ta bort koffeinintag helt och hållet från ditt barns kost efter lunch.


För att läsa artikeln i sin helhet, gå till NEA:s hemsida eller klicka här.